Sidor

söndag 19 augusti 2012

Hjulafton närmar sig, vi räknar ner...

Idag har det nog varit en av de varmaste dagarna denna sommaren, i alla fall i vår del av landet. Egentligen hade det väl passat bättre att jobba utomhus, men av orsaker som jag återkommer till en annan dag, blev det jobb inne istället. Saker som jag egentligen skulle gjort igår, men inte kunde, återkommer som sagt till detta vid ett senare tillfälle.

Något av det jag hade på min lista "att göra" denna helg var julgodis. Det är ju inte jul på riktigt än, bara hjulafton, därför bestämde jag mig för att det räckte med två saker. Jag hoppas att någon tycker det smakar lite jul.

Det första jag satte igång med var chokladtryffel. Den står fortfarande kvar i kylen. Antingen tar jag mig an den senare ikväll eller imorgon. Nästa godissort fick bli kola, "godaste julkolan" hette den. Man kunde ha den "naturell" eller smaksätta med något, ex rivet skal från någon citrusfrukt, polkakross, kakao eller solroskärnor. Jag valde turkisk peppar, enligt min ena dotters önskemål.

Då kolan kokat klart hällde jag i det krossade godiset. Det fördelade sig inte så bra, tack och lov. För då jag hällde upp kolan på en plåt hamnade det mesta i mitten av plåten. Konsistensen på de bitarna blev mer som fudge än som kola. Smaken var det inget fel på. Egentligen var det bra att det blev så, för resten av smeten fick smak och konsistens som vanlig smörkola. Genast hade det blivit två sorters godis på samma plåt:).




Efterrätten hann jag också förbereda. Det är en sorts glass kan man kanske säga, något fruset i alla fall. Den har en touch av kaffe och kardemumma. Kan det bli lite juligt kanske?

Ha en skön vecka :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar